Sylaby - Psychohygiena
1. Čo je to psychohygiena a čo duševné zdravie...
a) psychohygiena skúma ( a zabezpečuje )
optimálne podmienky duševného zdravia a prechádza vzniku duševných porúch.
Euthýmia - udržať si dobrú myseľ
athambia= duch bez desu a strachu, umenie zbavovať sa strachu, obáv, úzkosti..
ataraxia= umenie duševne sa uvoľniť, užívať radosť mudrca a rozkoš z krásy...
Gnóthi seaton se ipsum cognoscare
- prvá medzinárodná spoločnosť duševného zdravia vznikla v roku 1908, v roku 1948 sa zreorganizovala na Svetovú federáciu duševného zdravia, stará sa o :epidemiológiu, šírenie a vznik duševných chorôb, problematiku delikvencie, kriminality, alkoholizmu, psychohygiene rodiny, ústavnej výchovy, osobám so zmenenou pracovnou schopnosťou, starobou, atď.... Napr. : nárast depresií - epidemiológa ...
b) duševná porucha sa definuje ako forma maladaptácie, t.j. neprimeraného, zlého, narušeného prispôsobenia sa vonkajším podmienkam a zmenám v duševných procesoch a správaní, pričom vo väčšej alebo menšej miere zasahuje celú osobnosť
c) normalita alebo duševné zdravie sa nevymedzujú ľahko, napr. kverulanti, ktorí neustále prejavujú svoju nespokojnosť ... Normalita a abnormalita osobnosti je aj normalitou a abnormalitou spoločnosti ... Tvorivosť a normalita ... Všeobecne sa dá povedať, že duševné zdravie je duševná vyrovnanosť, nenarušovanie sociálnych noriem, napr. v medziľudských vzťahoch, rodine, práci.
2.Faktory ovplyvňujúce duševné zdravie:
- dedičnosť, prostredie, choroby, povaha, rodina ( neúplná, vzťahy, súrodenci ... pestúnka... ) a hlavne osobnosť, jej integrita
- multikauzalita podmienenosti
- moderná civilizácia a adaptačné procesy : 1. rýchlosť zmien civilizácie, 2. tlak informácií, 3. strach z ohrozenia, vzrast napätia, úzkosti, strachov a depresií, 4. ochudobňuje sa sila a hĺbka medziľudských vzťahov, 5. preskupuje sa hodnotiaci systém - konzumizmus, odcudzenie, komercionalizmus, pohodlnosť a zábave - zdôrazňujú sa viac chyby a nedostatky ako dobré skutky a odmeny - zameranosť na chyby nie pozitíva! Výsledkom je, že pribúda civilizačných ochoroní ... a nespokojnosti
- teórie kvality života : ekonomická prosperita - moc, sociálna prosperita - spoločnosť, osobnostná kvalita - pohoda, spokojnosť so sebou a ich kombinácie - pozri Damián Kováč a Ivan Laluha ... a iní
- preferované hodnoty - zmysel a význam života Sprangerová klasifikácia:
Ekonomický , spoločenský, mocenský, praktický, nábožensky, vedecký, záujmvý ( šport, koníčky a regres, digres, progres ... )
- mesto - dedina, televízia a počítače, mobily
3. Psychohygiena dospelého veku
- práca a prostredie - hluk, svetlo a prostredie, administrácia, manažment ...
- únava a oddych - krivky - škovránok a sova
- spánok a regenerácia síl - príklady preťažených a vyhorených ľudí
- voľný čas a jeho využívanie pre zdravie a psychohygienu - podnety a možnosti trávenia voľného času - heteroregulácia a autoregulácia
- workoholici, ženy, paradoxy modernej civilizácie - emancipácia žien, chudoba, nezamestnanosť a pod.
- manželstvo a rodina - kedy do manželstva, problémy spolužitia a výchovy detí ...
- sexualita a jej rola v psychohygiene ... Freud
- rodina a vzťahy : empatia, kongruencia a akceptácia = čas pre ľudí, detí ...
4. Neurózy
- situačné a trvalé problémy, meranie neurotizmu, režim, psychoterapia, existencionálne neurózy, sexuálne neurózy, frustračné a pod. - logoterapia V. Fanla
- psychasthénie, neurasthénie, ADHD
- At, jóga, pohyb - telesná výchova, vplyv umenia, relaxačné cvičenia, príroda
- Sebevraždy
- Psychpatológia, psychózy a pod.
- Čo navrhujete - prevencia a represia
5. Drogy a alkoholizmus ...
- fajčenie, zlozvyky, závislosti od televízie a pod. - produktívne prežívanie voľného času, manipulácia a konformita ...
- nelátkové závislosti - televízia, gemblery, nákupy
- výchova a vzdelávanie - paradoxy pedagogiky, manipulácia a výchova ...
6. Stres, frustrácia, deprivácia
- vysvetlenie pojmov a reakcií na tieto fenomény
- stres a distres - stres a záťaž, ohrozenia - zoznam stresorov - str. 453
- frustrácia a teória Maslowa - únik, projekcia, potlačenie, produktívne riešenie - DITOR a hodnotenie frustrácie, emocionálne a racionálne
7. Konflikty
- čo je to konflikt - boj motívov
- vnútorné konflikty - vonkajšie konflikty
- váha konfliktov
- riešenie konfliktov: 1. povedať si ho, uvedomiť, dostať do vedomia, premýšľania a odstup od emócií, zaradiť konflikt do sústavy hodnôt - záleží na ňom veľa, menej, je to principiálna vec alebo podružná ... Povyšovanie nepodstatných vecí za principiálne... 3. navrhnúť riešenia - fluencia a zvážiť straty a zisky( cu prodest cui nocet )
- výsledky konfliktov - výhra - prehra - výhra oboch ( kompromisy a vyjednávanie)
- ústup ako forma zbabelosti, alebo ústup ako forma závažnosti konfliktu a ponechanie si autonómie a sebavedomia
- asertivita alebo tvrdohlavosť či agresia v riešení konfliktov - zachovanie si svojho sebavedomia, úcty k sebe alebo sebaoznačenie negatívne ...
- konštruktívna hádka, Bednaříková knihy
- príklad nevery: a) mám podozrenie a strážim túto tému vo svojom vedomí - skrytý - interný konflikt
b) nachytám in flagranti - otvorený konflikt
2. konflikt so šéfom je externý, či mu to povedať - interný - z toho vznikajú klebety a intrigy
3. otvorená prezentácia konfliktu - odvaha prezentácie
4. hľadanie spojencov - aliancia - princíp demokracie, opozície ... demokracia a autorita osobnosti - rozdelenie rolí v rodine,
- osobnosť a konflikty - submisia - asertivita - agresia. Inteligencia a riešenie konfliktov ... Intro a extraverzia ... škála delikvencie = agresívne riešenie konfliktov. Vplyvy výchovy - posilňovanie sebavedomia a nezávislosti osobnosti a ich riziká
8. Autoregulácia a programy sebariadenia
- Kaplan, Arnkoff a iní - úloha amygdaly a zvládanie emócií rozumom- greenberg
- test autoregulácie str. 75 Vieme, že ... dať!
- vieme, že ... pre policajtov, sociálnych pracovníkov ...
- 1. stanovenie cieľov - kde som a kam chcem ísť - reálne a ideálne ciele ... 2. kontrola podnetov ... 3. sebaposilňovanie ... 4. precvičovanie nového správania
- sebaregulácia znamená vedomé usmerňovanie vlastného správania, myslenia, prežívania. Nenechajte sa ovládať svojimi pudmi, ani nie sociálnym tlakom manipulátorov, vrátane televízie, počítačov, reklame, diktátorov ...
- k tomu vedie dobré poznanie, najmä v oblastiach:múdrosti,intro-extravencie,spoľahlivosti/regulácie/,tvorivosti,neurolability,dominancie-submisie,
- človek je najmenej trojaký: ako sa javí sebe, ako aký si myslí, že je, ako ja javí ostatným. Nastavte si zrkadlo! Neurotik je nespokojný so sebou, psychopat je spokojný so sebou a myslí si , že netreba upraviť na jeho povahe. Samoľúbosť, sebapodceňovanie, "vyhorenie "sú kontraproduktívne..
9. Kde hľadať pomoc ?
- kto sa stará o psychické zdravie občanov ? Liga duševného zdravia....psychológovia, psychiatri... policajti...spoluobčania.
- asertivita, osobnosť a nezávisloť - chudoba, nebankové firmy, reklama a manipulácia..
- psychologické poradne a ich image..
- u detí : výchovný poradca, škola, rodičia-lekári-psychiatria-policajti
10. Rady psychohygienika čo robiť :
- riadenie citov a emócii - všímajte i city a spýtajte sa, či primerane reagujete - dostante ich pod racionálnu kontrolu / nie vždy /
- každý deň si nájdete čas na pestovanie chuti pre pozitívne veci, myslenie, city, príjemnosť. Aj v bežných veciach môžem sa odmeniť, posilniť - urobte si 5 minút denne na zdôraznenie čo ste dobrého urobili..
- plnenie povinností, aj vlastných záväzkov nás robí spokojnejšími, budeme sa cítiť v pohode
- robiť dobre druhým ľuďom nie je len humanistické impérium, ale robíme to kvôli sebe..
- zbavujme sa rozčuľujúcich predmetov, predchádzajme im
- buďte aktívny, produktívny, nielen relatívny - urobte každý deń niečo, za čo sa môžete odmeniť...
- príprava na aktívnu starobu
- oceňujme aj detí, ľudí okolo seba, poskytnime im všímavosť, pochvalu - nie je samoszrejmosťou prejaviť dobrotu, ale prejavenie nespokojnosti je 1:9
- kultivujte city, plnšie prežívajte krásu a dobro - príroda, umenie, dobrí ľudia, láska, priateľstvo, pre niekoho aj práca / sebarealizácia / sú zdrojom pozitívnych citov
- riaďte seba aj druhých ľudí k sebavýchove - autoregulácii
- učme sa hovoriť, komunikovať príjemné veci :pozdrav, uznanie, ocenenie, vyjadrenie sympatii, lásky - veľa hovorme o svojich citoch a prežívaní - kto nás naštval a prečo a či to stojí za to - nedusme to v sebe, nenechajme sa ovládať smútkom, sklamaním, depresiou, dostaňte to zo seba...zistite, že aj iní majú problémy, ale inak s nimi vyrovnávajú
- hrajte sa ! Hrajme sa so slovami myšlienkami, hrajme sa s deťmi, berte voľný čas ako hru na zážitok...človek je nielen homo faber/výrobca/ ale aj homo ludens- hravý. Všadeprítomná zábava a prepínanie kanálov je tiež hra ale ochudobňuje nás o aktivitu ... pivo a futbal v televízii, či sledovanie nekonečných seriálov zabíja čas, ale nekultivuje osobnosť..Snívajte, používajte fantáziu, domýšľajte si veci do absurdít, uľahčuje to zbaviť sa záťaže a strachu
- pestujte mravnosť hlavne svojím príkladom
- nielen počúvať ale aj počuť. Snažte sa o pochopenie druhého, nech ešte raz zopakuje, ako to myslel !
- chyba alebo omyl nie je tragédia...dajte sebe a druhým ľuďom druhú šancu. Rbiť chyby je ľudské. Kto ich nerobí neskúša, nehľadá
- vtipy a humor tvoria dobrú náladu, používajte ich doma, všade...
- medziľudský vzťah budujeme na troch kvalitách - zlatých kľúčoch vzťahu : empatii, pravdivosti akceptácii.
- podporujte nadšenie, chuť, záujmy - neubíjate ich vetami, že je to aj tak zbytočné. Sále majú význam !
- buďte trpezlivý - výchova aj sebavýchova nie je otáčanie kľúčikom - odučiť sa fajčiť vyžaduje dlhodobú prácu na sebe
- snažme sa v práci a na práci nájsť niečo zaujímavé, aby nás bavila...tvorivosť v práci, napr. umývanie riadu
- pestujme záujmy a koníčky - uvoľňujú, bavia, prinášajú radosť, najmä koníčky, ktoré "obohacujú " človeka, nie ktoré len zabíjajú čas..
- hodne čítajte ...nie bulvár !..prózu, životopisné knihy, náučné, ale aj básne
- naučme sa odpočívať! Zanechajme starosti za dverami. Naučme sa dobre spať, hodne športovať, chodiť na kultúrne podujatia, obklopiť sa dobrými a žičlivými ľuďmi, choďme hodne do pokoja a krásy prírody. Primerane sa vyspite, dá sa naučiť kvalitnému spánku.
- v rodine buďte "my" nie ja ! Hádajte sa fair play! Oživujte denný život v rodine tvorivosťou, buďte aktívny, nech sa stále niečo deje. Nuda zabíja vzťahy. Prekvapte seba a druhých. Hlavné príčiny rozvodov : 1. povahové nezhody, rozličné záujmy ,2.nevera, 3. sexuálne nezhody, žiarlivosť,4.finančé nezhody,5.hrubé správanie, alkohol. Buďte doma ako člen rodiny a nie ako hosť.
- rešpektujte cykly, rituály a rytmus života seba a druhých !
- naučte sa uvoľniť - relaxovať -naučte sa dýchať, ovládať svoje telo, nepokojné ruky, nohy, hlavu.....
- životospráva - hladný človek je nespokojný a nespokojný, alkohol ako liek, či droga ako liek na napätie je krátkozrakosť bytia, nervozita vedie k prejedania sa - obézny človek je nespokojný so sebou. Sebaovládanie je v schopnosti odkladať uspokojenie potrieb !
- konflikty včas riešme a naučme sa ich riešiť s chladnou hlavou. Buďte prístupný kompromisom, predchádzajte konfliktom
- pozor na myslenie a predčasné súdy, uzávery. Neunáhlite sa , trpezlivosť prináša ruže..
- rozptyľujte hypochondrické myšlienky..
- rozmýšľajte nad tým, prečo žijete - usporiadajte si hodnoty v hlave a uprednostnite to, čo je významné - naučte sa povedať NIE
- tvorte a pestujte dobré medziľudské vzťahy, priateľov, susedov, známych- oživujte kontakty, neuzatvárajte sa do svojej samoty, bolesti alebo namyslenosti
- klebety a intrigi riešte otvorene
- sebareflexia je dôležitá, ale neprijať seba, ako osud - meniť sa. Prekonanie sám seba v pozitívnom zmysle môže byť zmyslom života
- nežiaduce myšlienky blokujme. Veďme so sebou vnútorný dialóg, používajme sebainštrukčné sekvencie. "Teraz na to nebudem myslieť..." "Pomaly spúšťaj spojku"- hovorí si šofér "daj pozor, či ti niekto nevybehne z vedľajšej ulice" a podobne v medziľudských vzťahoch, keď poviem manželke, "prečo nemám večeru" urobte stop a dajte si inštrukciu, čo povedať, napr. " uvaríme si niečo?"
- voľný čas má plniť tieto funkcie:
a) psychohygienická - zdravý život
b) psychorekreačná - nabrať nových síl, oddýchnuť si od problémov, záťaže
c) psychokompenzačná - mám málo pohybu v práci, budem sa hýbať vo voľnom čase
d) psychokorektívna - opraviť na sebe, čo som pokazil
e) psychokreatívna - tvoriť si budúcnosť
|
|
|