Úvodná strana
       
 
Dubnický technologický inštitút
 
 
 
Psychológia tvorivosti
   

 

Didaktika praktických činností
Doc. Ing. Ivan Krušpán, CSc.

Tézy vyučovacieho predmetu

 

 Pojem a predmet didaktiky odborného výcviku ( ďalej len OV )

  1. Ciele a úlohy, charakteristika a zvláštnosti vyuč. Predmetu OV
  2. Požiadavky kladené na OV
  3. Pedagogicko-psychologické princípy vyučovacieho procesu v OV
  4. Postup pri osvojovaní si pracovných zručností a prac. návykov. Etapy postupu
  5. Obsah vyučovacieho predmetu
  6. Didaktická analýza obsahu OV
  7. Usporiadania učiva v OV do didaktického systému. Druhy didaktických systémov usporiadania učiva v OV
  8. Uplatnenie didaktických zásad vo vyučovaní OV
  9. Vyučovacie metódy v OV. Klasifikácia vyučovacích metód.
  10. Využívanie slovných vyučovacích metód v OV
  11. Využívanie názorných vyučovacích metód v OV
  12. Využívanie praktických vyučovacích metód v OV
  13. Didaktické funkcie v odbornom výcviku
  14. Organizačné formy vyučovania v OV. Klasifikácia a požiadavky kladené na organizačné formy vyučovania
  15. Organizačné formy vyučovania v OV z hľadiska kooperatívnych vzťahov
  16. Organizačné formy vyučovania v OV z hľadiska vzťahu žiakov k miestu na ktorom sa OV uskutočňuje
  17. Organizačné formy vyučovania z hľadiska času, v ktorom OV prebieha
  18. Typy vyuč. dní vzhľadom na prioritné didaktické funkcie, ktoré sa v nich majú plniť
  19. Pedagogická práca učiteľa praktickej prípravy, jej štruktúra
  20. Plánovanie a príprava učiteľa praktickej prípravy na vyučovací proces
  21. Tvorivosť vo vyučovacom procese, tvorivosť žiaka, podmienky rozvíjania tvorivosti
  22. Tvorivá pedagogická práca učiteľa praktickej prípravy. Oblasti uplatnenia pedagogickej tvorivosti učiteľa ( atmosféra, obsah, učebná práca )
  23. Metodiky a koncepcie vyučovacieho procesu v OV podporujúce rozvoj tvorivosti žiakov ( simulačná metóda, inscenačná metóda, brainstorming, metóda čiernej skrinky, problémové vyučovanie, projektové vyučovanie )

 

Psychológia tvorivosti

1. Pojem tvorivosti

Tvorivosť je produkcia nových a užitočných, hodnotných  produktov

Tvorivosť  je taká  interakcia  subjektu  s objektom, pri ktorej subjekt mení okolitý svet, vytvára nové, užitočné  a pre subjekt  alebo referenčnú skupinu  či populáciu  významné hodnoty (Zelina)

J. Hlavsa: „Kreativita   to sú kvalitatívne zmeny  v subjekto-objektových vzťahoch, pri ktorých syntézou  vonkajších vplyvov  a vnútorných stavov dochádza  k alterácii  subjektu (prostredníctvom intenzívnej a špeciálnej činnosti)  a k vývinu kreatívnych situácií  a produktov, ktoré sú nové, progresívne, hodnotné, užitočné, pravdivé a komunikovateľné, čo spätne formuje  vlastnosti subjektu".
Tvorivosť  a kreativita... Osobnosť  - proces (podmienky)- produkt

- meranie  novosti
-meranie užitočnosti, hodnoty...
- prvý trojuholník  všetci  až po špičku   uznania
-  druhý  - hodnota   čím vyššie, tým  lepšia
- „tvorivosť  a motivácia   sú  nositeľmi univerzálneho dobra" (Mumford  2003  v Kusej)

2. Význam tvorivosti

- medzinárodný  deň  tvorivosti
- ľudský  a sociálny
- praktický 
- umenie  a tvorivosť 
- citová kultivácia
Prečo tvorivosť ?  
a) výchova pre budúcnosť – nevieme  čo bude, ale budú problémy...
b) požiadavky  praxe
c) požiadavky personologické

3. Aplikačné oblasti:

- hospodársky
- managersky
- ľudský
- politicky
- osobnostný
- sociálny
- technická   tvorivosť  (discovery)

4. Teórie tvorivosti

-  Freud – Leonardo  da Vinci...  prenesenie, kompenzácia  libida...  sexu

- Guilford – kognitivisti  7  apríla 1950   slávnostná reč  a 15. apríla sa  narodil Leonardo  da  Vinci... 
Guilfordov  model:
OBSAH: figurálny, symbolický,sémantický,bahaviorálny
OPERÁCIE: hodnotenie, konvergentné myslenie, divergentné  myslenie, pamäť, poznávanie (porozumenie)
PRODUKTY: jednotky, triedy, vzťahy, systémy, transformácie, implikácie

- Rogers – humanisti;  Csikszentmihály, Fromm, Maslow  a iní

- M.I. Stein – malá a veľká tvorivosť – otázka hodnôt  a tvorivosti -  zločinecká  tvorivosť...
- sociálne teórie – osožnosť  pre   komunitu – spoločnosť – ľudstvo.  Agresívne  a únikové  reakcie   na frustráciu sú  bežné  a teda nie tvorivé (Falat,2001).
Modelová situácia  RANDE- konflikt  medzi dvoma mužmi. Replika  jedného znie: „Tvoje  dievča  ma pozvalo    dnes  večer  na rande  zatancovať si. Povedala  mi, že neprídeš."  Ukážky  reakcií:
1. Úniková: „To ti povedala ? Neverím ti, to by neurobila"
2. Agresívna: „Keď  si s ňou  niečo začneš, budeš  mať do činenia  so mnou"
3. Kompromisná: „To ešte nevedela, že  sa  mi  podarí uvoľniť  sa  z práce – učenia"
4. Vtipná: „To som ťa ja pozval. Ja som bol tým dievčaťom, ja som ťa pozval, lebo sa mi už  dávno páčiš !"
5. Originálna: „Prídem, ale nezbadá  ma. Kto by ma poznal na  maškarnom plese ?"

Ukázalo sa, že  CR  ľudia  sú  ústretovejší  v sociálnych situáciách, sú vnímavejší  na interpersonálne konflikty, empatickejší  a zároveň schopní ponuknúť  riešenie. Ústretové  reakcie   ponúkajú  alternatívu pri riešení  konfliktov,  zo situačnej pasce  (Argyle 1991)

...   skrytá a zjavná tvorivosť
- tvorivosť  zvierat  - ornitologiká  tvorivosť – budovanie   hniezd   vtákov
- savanti  - nadaní  a súčasne obmedzení – za noc  sa naučia hrať  na klavíri, ale  musia  sa o nich starať – Rainman, Monk,
- tvorivosť  je lokalizovaná v nedominantnej  mozgovej hemisfére   (Edward De  Bono)  pozri  v Geo  mapu.
Ľavá hemisféra  zodpovedá za logiku, analýzu, čísla, racionalitu, reč, spracovanie  informácií.
Pravá hemisféra   zodpovedá  za  intuíciu, syntézu, obrazy, emócie, priestorové myslenie, hudobné nadanie  a za  „komplexné" spracovanie  informácií  )M. Nollke)

5. Axiómy  tvorivosti

- každý môže byť tvorivý  - na  svojej  úrovní  aj je... obliekanie, varenie, styk... - v každej činnosti  - nie každá  má rovnaké predpoklady  - matika - sloh
-CR je trenovateľná – výskumy !
-treba veľa vedieť – vedomosti  a výstup na rebrík  hodnotnosti...

6. Druhy tvorivosti

- slovná                                 z iného  hľadiska:
-figurálna                                      a) vedecká, odborná -
-symbolická                                 b) umelecká
-behaviorálna   správanie              c) praktická
-pohybová                                    d) sociálna (učiteľ, soc.prac.,kňaz, manager ai)
A ešte: produktívna  a deštruktívna CR  ako múdrosť  (vedomosti, sedem inteligencií) vedomosti....

7. Faktory  tvorivosti

  -  fluencia – slovná, obrázková, symbolická, behavioráolna - KRUHY
- flexibilita -
- originalita,
- elaborácia
- senzitivita  - citlivosť  na problémy, svet, seba...  = všímavosť:  „čo je za vami ?"   čo je na desaťkorunačke ?  Ktoré problémy  seba a  s veta  považujete  za dôležité, ako sa angažujete  -  sídlisko, psi, politika, zahusťovanie  a pod.
- asociačná sila  - hviezda  a   reťaz - fantázia, imaginácia, predstavivosť – vymyslíte reklamný slogan pre  dovolenku v Antarktíde. Imaginujte   ako sa cíti diera v syre...  ako by ste  spríjemnili  cestu vlakom ? Starosta  Gulliani nahral   do vlaku: "Vítam Vás   v štáte  New  York. Nezabudnite  si  pri vystupovaní  zobrať batožinu, deti  a úsmev!" Vymyslite na každý   deň nový slogan, pozdravy   do mailov a pod.
-  empatia pri sociálnej tvorivosti
- jazyk, komunikácia  a metafóry – metafóra   je fundamentálny  proces  jazykového rastu  a adaptácie seba  na zmeny  sveta  (S.I.Hayakawa) Metafóra   je reorganizácia  pohľadu vyjadrená  jazykom, rečou. – jazyk reportérov;  bežný jazyk – stereotypy; jazyk pravdy – veda, logika, suchý jazyk. Začiatky: „taký, ako..."   analógie  a podobenstvá;  príhody  a ich nadsituačná sila... reinterpretácia, napr. „gúľajúci sa kameň neobrastie  machom..."  čo to znamená ? Doplňte  príslovia: Kto druhému jamu kope...  porekadlá  sú podobné spred  6 tisíc rokov a teraz - Zamarovský

 

8. Metódy  rozvíjania   tvorivosti

8.1. Rozvoj tvorivého myslenia
8.2. Kultivácia vlastností   podporujúcich tvorivosť
8.3. vytváranie  sociálnych  podmienok  podporujúcich tvorivosť
8.4. Odstraňovanie  bariér  tvorivosti
- konvergentné a divergentné otázky  Gehlbach, Anderson a paradox  tradičnej školy !
- brainstorming, brainwriting,, myšlienkové mapy, metóda 635, bisociacie  - Alex  Osborn
- synektika – W. Gordon -  snažiť  sa  čo najviac  vzdialiť  od pôvodných myšlienok...tvorba  rpiamych  analógií, osobných, symbolických
- myšlienkové klobúky  de Bona -
- Frank Willimas – osemnásť  stratégií
- dôvtip, antirigidita  - Breskin  a predsudky ! Nakreslity   štyri body,  malé  i....  vtipný telegram  o peniaze  z vojny, alebo od  manželky...príde domov  opitý...
- heuristiky  DITOR; Polya; Fustierovci  ako vrchol spojenia  kognície  a nonkognície.
- Kroky  tvorivého procesu podľa  M. Nollkeho: 1. ujasniť  si cieľ; 2. získaj prehľad; 3. kreatívny skok; 4. svoje myšlienky ohodnoť  a vypracuj; 5. presaď  a uskutočni  svoje n myšlienky -  získaj spojencov !
- tvorivá klíma   - podmienky,  prostredie,
- tvorivé písanie, umenie  - óda na  lístok z električky;  červená čiapočka...  desať  znakov tvorivosti    v písaní: 1. výber  témy; 2.prítomnosť metafór  slovných, obrazových...3.originalita  pohľadov, neobvyklosť  riešení (detektívky); 4. neobvyklosť myšlienky, súdu; 5. vyváženosť  ikonickosti a dynamiky, 6. emocionálna  expresívnosť, presvedčiteľnosť  a vecnosť (kognitivizmus)  a sentimentalita, romantizmus  a ich miery; 7. úprimnosť  a neúprimnosť – pravdivosť  a nereálnosť  výpovede; 8. tenzia  a detenzia; 9. prítomnosť  humoru, nadhľadu – zovšeobecnenia;  10.  dejový oblúk, prítomnosť  deja, vypointovanie, zaujatie.. v lietadle  sedí   chlap  so  zaklonenou hlavou – napíšte príbeh  str.23 Rozvoj CR...
- humor  a uvoľnenie, byť nad  vecou ... politici... bagatelizovanie a pod.
- synestézie
- rozvoj  tvorivej osobnosti podľa KEMSAK-u : 
K -  algoritmy, pokus  a omyl – heuristiky
E:  vzťah – empatia, kongruencia, akceptácia  =  komunikácia;  klíma
M: hodnotenie -  odmeny, vzťahové rámce, kauzálne atribúcie; zaujímavé úlohy – kolatívnosť
S:  súťaž,kooperácia, skupinová práca, diskusie, polemiky, konštruktívna hádka
A: hodnoty  Sprangerová typológia  (náboženský, ekonomický, mocenský, vedecký, umelecky, prakticky  a....  morálne  kvality   človeka  a autoregulácia

 

9. Osobnosť  tvorivého  človeka

-  čo je to osobnosť   a determinanty jej   vývinu - autoreguláci  a   KEMSAK

- samostatnosť                    ZODPOVEDNOSŤ
- smelosť, odvaha
- spontaneita
- asertivita, vyskúšaj si šaty    10 krát  a nič;  rozmeň peniaze;
Osobnosť  podporujúca tvorivosť a nepodporujúca str.58  a 59  Rozvoj CR...
Tvorivá osobnosť – 10  charakteristík,  v knihe  Ako  sa  stať tvorivým, str.176-185
-  CR osobnosť  má dobrý  Know  -how
- sebamotivácia, tvrdohlavosť, vytrvalosť, súdnosť  - výber podstatných myšlienok, ich aplikácia

11. Bariéry  tvorivosti

- kognitívne, myšlienkové
- emocionálne, strach, úzkosť  (na emócie  s rozumom  +  hra)
- sociálne -  klíma,  vedúci, a podobné  =  učiteľka  v MŠ  a v škatuli skrytá   tma...
- percepčné

Jedenásť  ničiteľov  tvorivosti   podľa  M. Nollkeho:  1.premýšľanie  o istote – istota – daj bodkám narásť  otázniky;  2. konkurenčný tlak – nemysli na  predbehnutie konkurentov, ale rob na myšlienke !  3. Predpokladané myšlienky zväzujú; 4.  kto pracuje len pre odmenu, brzdí to. Pracujte  pre  myšlienky, potešenie; 5. nedôslednosť;6. časový tlak – urobte si čas pre meditáciu, kontempláciu; 7. zlé rámcové podmienky; 8. samoľúbosť, keď  sebavedomie  prerastie v samoľúbosť; 9. nezáujem, ľahostajnosť, nuda, vyhorenosť; 10. nevhodné sociálne podmienky; 11.nedostatočné sebavedomie

 Záver

Čo prináša  tvorivosť ?
-      samostatnosť
-      motiváciu  MQ – zvedavosť, aktivita, zaujatie, hodnoty
-      nezávislosť
-      emocionálnu kultiváciu – angažovanosť
-     zmysel života
-      zodpovednosť

Tvoriť  znamená  žiť
Byť zdravším
Byť   ľudskejší
Byť  viac  sebou  a zodpovednejším
Byť produktívnejší                        
Byť šťastnejší

Tvoriť  znamená  produktívne  žiť. HOMO  CREATOS
„Nepoužívať tvorivosť  je nielen devastácia  seba  - je to viac, je to zrada" Masatoshi Yoshimura
„Kreativita   je  funkciou  EGA, dáva životu a práci zmysel, je zdrojom hlbokého uspokojenia a pozitívneho sebahodnotenia"  GEO  str.42;  6. júna 2007

LITERATURA:

M. Tuma: Tvorivý  človek
J. Hlavsa: Psychologické  základy  teórie  tvorby
M. Jurčová – J. Hlavsa: Psychologické základy  zisťovania  tvorivosti. Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p., Bratislava 1978
D. Kusá  a kol.: Zjavná a skrytá tvorivosť ÚEP  SAV, Bratislava 2006
M. Nollke: Naučte se myslet  kreatívně. Grada, Praha 2006
M. Juročvá, M. Zelina: Creativization  and  Its Barriers. SAP, Bratislava 1995
Zelina,M.: Výchova tvorivej osobnosti. UK Bratislava 1995 Zelina,M.: Ako sa  stať tvorivým. Fontána Šamorín 1997
Zelina,M., Zelinová,M.: Rozvoj tvorivosti  detí  a mládeže. SPN, Bratislava 1990