Didaktika praktických činností
Doc. Ing. Ivan Krušpán, CSc.
Tézy vyučovacieho predmetu
Pojem a predmet didaktiky odborného výcviku ( ďalej len OV )
- Ciele a úlohy, charakteristika a zvláštnosti vyuč. Predmetu OV
- Požiadavky kladené na OV
- Pedagogicko-psychologické princípy vyučovacieho procesu v OV
- Postup pri osvojovaní si pracovných zručností a prac. návykov. Etapy postupu
- Obsah vyučovacieho predmetu
- Didaktická analýza obsahu OV
- Usporiadania učiva v OV do didaktického systému. Druhy didaktických systémov usporiadania učiva v OV
- Uplatnenie didaktických zásad vo vyučovaní OV
- Vyučovacie metódy v OV. Klasifikácia vyučovacích metód.
- Využívanie slovných vyučovacích metód v OV
- Využívanie názorných vyučovacích metód v OV
- Využívanie praktických vyučovacích metód v OV
- Didaktické funkcie v odbornom výcviku
- Organizačné formy vyučovania v OV. Klasifikácia a požiadavky kladené na organizačné formy vyučovania
- Organizačné formy vyučovania v OV z hľadiska kooperatívnych vzťahov
- Organizačné formy vyučovania v OV z hľadiska vzťahu žiakov k miestu na ktorom sa OV uskutočňuje
- Organizačné formy vyučovania z hľadiska času, v ktorom OV prebieha
- Typy vyuč. dní vzhľadom na prioritné didaktické funkcie, ktoré sa v nich majú plniť
- Pedagogická práca učiteľa praktickej prípravy, jej štruktúra
- Plánovanie a príprava učiteľa praktickej prípravy na vyučovací proces
- Tvorivosť vo vyučovacom procese, tvorivosť žiaka, podmienky rozvíjania tvorivosti
- Tvorivá pedagogická práca učiteľa praktickej prípravy. Oblasti uplatnenia pedagogickej tvorivosti učiteľa ( atmosféra, obsah, učebná práca )
- Metodiky a koncepcie vyučovacieho procesu v OV podporujúce rozvoj tvorivosti žiakov ( simulačná metóda, inscenačná metóda, brainstorming, metóda čiernej skrinky, problémové vyučovanie, projektové vyučovanie )
Psychológia tvorivosti
1. Pojem tvorivosti
Tvorivosť je produkcia nových a užitočných, hodnotných produktov
Tvorivosť je taká interakcia subjektu s objektom, pri ktorej subjekt mení okolitý svet,
vytvára nové, užitočné a pre subjekt alebo referenčnú skupinu či populáciu významné
hodnoty (Zelina)
J. Hlavsa: „Kreativita to sú kvalitatívne zmeny v subjekto-objektových vzťahoch, pri
ktorých syntézou vonkajších vplyvov a vnútorných stavov dochádza k alterácii subjektu
(prostredníctvom intenzívnej a špeciálnej činnosti) a k vývinu kreatívnych situácií
a produktov, ktoré sú nové, progresívne, hodnotné, užitočné, pravdivé a komunikovateľné,
čo spätne formuje vlastnosti subjektu".
Tvorivosť a kreativita...
Osobnosť - proces (podmienky)- produkt
- meranie novosti
-meranie užitočnosti, hodnoty...
- prvý trojuholník všetci až po špičku uznania
- druhý - hodnota čím vyššie, tým lepšia
- „tvorivosť a motivácia sú nositeľmi univerzálneho dobra" (Mumford 2003 v Kusej)
2. Význam tvorivosti
- medzinárodný deň tvorivosti
- ľudský a sociálny
- praktický
- umenie a tvorivosť
- citová kultivácia
Prečo tvorivosť ?
a) výchova pre budúcnosť – nevieme čo bude, ale budú problémy...
b) požiadavky praxe
c) požiadavky personologické
3. Aplikačné oblasti:
- hospodársky
- managersky
- ľudský
- politicky
- osobnostný
- sociálny
- technická tvorivosť (discovery)
4. Teórie tvorivosti
- Freud – Leonardo da Vinci... prenesenie, kompenzácia libida... sexu
- Guilford – kognitivisti 7 apríla 1950 slávnostná reč a 15. apríla sa narodil Leonardo da
Vinci...
Guilfordov model:
OBSAH: figurálny, symbolický,sémantický,bahaviorálny
OPERÁCIE: hodnotenie, konvergentné myslenie, divergentné
myslenie, pamäť, poznávanie (porozumenie)
PRODUKTY: jednotky, triedy, vzťahy, systémy,
transformácie, implikácie
- Rogers – humanisti; Csikszentmihály, Fromm, Maslow a iní
- M.I. Stein – malá a veľká tvorivosť – otázka hodnôt a tvorivosti - zločinecká tvorivosť...
- sociálne teórie – osožnosť pre komunitu – spoločnosť – ľudstvo. Agresívne a únikové
reakcie na frustráciu sú bežné a teda nie tvorivé (Falat,2001).
Modelová situácia
RANDE- konflikt medzi dvoma mužmi. Replika jedného znie: „Tvoje dievča ma
pozvalo dnes večer na rande zatancovať si. Povedala mi, že neprídeš." Ukážky
reakcií:
1. Úniková: „To ti povedala ? Neverím ti, to by neurobila"
2. Agresívna: „Keď si s ňou niečo začneš, budeš mať do činenia so mnou"
3. Kompromisná: „To ešte nevedela, že sa mi podarí uvoľniť sa z práce – učenia"
4. Vtipná: „To som ťa ja pozval. Ja som bol tým dievčaťom, ja som ťa pozval, lebo sa mi už
dávno páčiš !"
5. Originálna: „Prídem, ale nezbadá ma. Kto by ma poznal na maškarnom plese ?"
Ukázalo sa, že CR ľudia sú ústretovejší v sociálnych situáciách, sú vnímavejší na
interpersonálne konflikty, empatickejší a zároveň schopní ponuknúť riešenie. Ústretové
reakcie ponúkajú alternatívu pri riešení konfliktov, zo situačnej pasce (Argyle 1991)
... skrytá a zjavná tvorivosť
- tvorivosť zvierat - ornitologiká tvorivosť – budovanie hniezd vtákov
- savanti - nadaní a súčasne obmedzení – za noc sa naučia hrať na klavíri, ale musia sa
o nich starať – Rainman, Monk,
- tvorivosť je lokalizovaná v nedominantnej mozgovej hemisfére (Edward De Bono) pozri
v Geo mapu.
Ľavá hemisféra zodpovedá za logiku, analýzu, čísla, racionalitu, reč,
spracovanie informácií.
Pravá hemisféra zodpovedá za intuíciu, syntézu, obrazy, emócie,
priestorové myslenie, hudobné nadanie a za „komplexné" spracovanie informácií )M.
Nollke)
5. Axiómy tvorivosti
- každý môže byť tvorivý - na svojej úrovní aj je... obliekanie, varenie, styk...
- v každej činnosti - nie každá má rovnaké predpoklady - matika - sloh
-CR je trenovateľná – výskumy !
-treba veľa vedieť – vedomosti a výstup na rebrík hodnotnosti...
6. Druhy tvorivosti
- slovná z iného hľadiska:
-figurálna a) vedecká, odborná -
-symbolická b) umelecká
-behaviorálna správanie c) praktická
-pohybová d) sociálna (učiteľ, soc.prac.,kňaz, manager ai)
A ešte: produktívna a deštruktívna
CR ako múdrosť (vedomosti, sedem inteligencií) vedomosti....
7. Faktory tvorivosti
- fluencia – slovná, obrázková, symbolická, behavioráolna - KRUHY
- flexibilita -
- originalita,
- elaborácia
- senzitivita - citlivosť na problémy, svet, seba... = všímavosť: „čo je za vami ?" čo je na
desaťkorunačke ? Ktoré problémy seba a s veta považujete za dôležité, ako sa
angažujete - sídlisko, psi, politika, zahusťovanie a pod.
- asociačná sila - hviezda a reťaz
- fantázia, imaginácia, predstavivosť – vymyslíte reklamný slogan pre dovolenku
v Antarktíde. Imaginujte ako sa cíti diera v syre... ako by ste spríjemnili cestu vlakom
? Starosta Gulliani nahral do vlaku: "Vítam Vás v štáte New York. Nezabudnite si
pri vystupovaní zobrať batožinu, deti a úsmev!" Vymyslite na každý deň nový slogan,
pozdravy do mailov a pod.
- empatia pri sociálnej tvorivosti
- jazyk, komunikácia a metafóry – metafóra je fundamentálny proces jazykového rastu
a adaptácie seba na zmeny sveta (S.I.Hayakawa) Metafóra je reorganizácia pohľadu
vyjadrená jazykom, rečou. – jazyk reportérov; bežný jazyk – stereotypy; jazyk pravdy
– veda, logika, suchý jazyk. Začiatky: „taký, ako..." analógie a podobenstvá; príhody
a ich nadsituačná sila... reinterpretácia, napr. „gúľajúci sa kameň neobrastie machom..."
čo to znamená ? Doplňte príslovia: Kto druhému jamu kope... porekadlá sú podobné spred 6 tisíc rokov a teraz - Zamarovský
8. Metódy rozvíjania tvorivosti
8.1. Rozvoj tvorivého myslenia
8.2. Kultivácia vlastností podporujúcich tvorivosť
8.3. vytváranie sociálnych podmienok podporujúcich tvorivosť
8.4. Odstraňovanie bariér tvorivosti
- konvergentné a divergentné otázky Gehlbach, Anderson a paradox tradičnej školy !
- brainstorming, brainwriting,, myšlienkové mapy, metóda 635, bisociacie - Alex Osborn
- synektika – W. Gordon - snažiť sa čo najviac vzdialiť od pôvodných myšlienok...tvorba
rpiamych analógií, osobných, symbolických
- myšlienkové klobúky de Bona -
- Frank Willimas – osemnásť stratégií
- dôvtip, antirigidita - Breskin a predsudky ! Nakreslity štyri body, malé i.... vtipný
telegram o peniaze z vojny, alebo od manželky...príde domov opitý...
- heuristiky DITOR; Polya; Fustierovci ako vrchol spojenia kognície a nonkognície.
- Kroky tvorivého procesu podľa M. Nollkeho: 1. ujasniť si cieľ; 2. získaj prehľad; 3.
kreatívny skok; 4. svoje myšlienky ohodnoť a vypracuj; 5. presaď a uskutočni svoje n
myšlienky - získaj spojencov !
- tvorivá klíma - podmienky, prostredie,
- tvorivé písanie, umenie - óda na lístok z električky; červená čiapočka... desať znakov
tvorivosti v písaní: 1. výber témy; 2.prítomnosť metafór slovných,
obrazových...3.originalita pohľadov, neobvyklosť riešení (detektívky); 4. neobvyklosť
myšlienky, súdu; 5. vyváženosť ikonickosti a dynamiky, 6. emocionálna expresívnosť,
presvedčiteľnosť a vecnosť (kognitivizmus) a sentimentalita, romantizmus a ich
miery; 7. úprimnosť a neúprimnosť – pravdivosť a nereálnosť výpovede; 8. tenzia
a detenzia; 9. prítomnosť humoru, nadhľadu – zovšeobecnenia; 10. dejový oblúk,
prítomnosť deja, vypointovanie, zaujatie.. v lietadle sedí chlap so zaklonenou hlavou
– napíšte príbeh str.23 Rozvoj CR...
- humor a uvoľnenie, byť nad vecou ... politici... bagatelizovanie a pod.
- synestézie
- rozvoj tvorivej osobnosti podľa KEMSAK-u :
K - algoritmy, pokus a omyl – heuristiky
E: vzťah – empatia, kongruencia, akceptácia = komunikácia; klíma
M: hodnotenie - odmeny, vzťahové rámce, kauzálne atribúcie; zaujímavé úlohy
– kolatívnosť
S: súťaž,kooperácia, skupinová práca, diskusie, polemiky, konštruktívna hádka
A: hodnoty Sprangerová typológia (náboženský, ekonomický, mocenský,
vedecký, umelecky, prakticky a.... morálne kvality človeka a autoregulácia
9. Osobnosť tvorivého človeka
- čo je to osobnosť a determinanty jej vývinu
- autoreguláci a KEMSAK
- samostatnosť ZODPOVEDNOSŤ
- smelosť, odvaha
- spontaneita
- asertivita, vyskúšaj si šaty 10 krát a nič; rozmeň peniaze;
Osobnosť podporujúca tvorivosť a nepodporujúca str.58 a 59 Rozvoj CR...
Tvorivá osobnosť – 10 charakteristík, v knihe Ako sa stať tvorivým, str.176-185
- CR osobnosť má dobrý Know -how
- sebamotivácia, tvrdohlavosť, vytrvalosť, súdnosť - výber podstatných myšlienok, ich
aplikácia
11. Bariéry tvorivosti
- kognitívne, myšlienkové
- emocionálne, strach, úzkosť (na emócie s rozumom + hra)
- sociálne - klíma, vedúci, a podobné = učiteľka v MŠ a v škatuli skrytá tma...
- percepčné
Jedenásť ničiteľov tvorivosti podľa M. Nollkeho: 1.premýšľanie o istote – istota – daj bodkám narásť otázniky; 2. konkurenčný tlak – nemysli na predbehnutie konkurentov, ale
rob na myšlienke ! 3. Predpokladané myšlienky zväzujú; 4. kto pracuje len pre odmenu,
brzdí to. Pracujte pre myšlienky, potešenie; 5. nedôslednosť;6. časový tlak – urobte si čas
pre meditáciu, kontempláciu; 7. zlé rámcové podmienky; 8. samoľúbosť, keď sebavedomie
prerastie v samoľúbosť; 9. nezáujem, ľahostajnosť, nuda, vyhorenosť; 10. nevhodné sociálne
podmienky; 11.nedostatočné sebavedomie
Záver
Čo prináša tvorivosť ?
- samostatnosť
- motiváciu MQ
– zvedavosť, aktivita, zaujatie, hodnoty
- nezávislosť
- emocionálnu kultiváciu – angažovanosť
- zmysel života
- zodpovednosť
Tvoriť znamená žiť
Byť zdravším
Byť ľudskejší
Byť viac sebou a zodpovednejším
Byť produktívnejší
Byť šťastnejší
Tvoriť znamená produktívne žiť.
HOMO CREATOS
„Nepoužívať tvorivosť je nielen devastácia seba - je to viac, je to zrada" Masatoshi
Yoshimura
„Kreativita je funkciou EGA, dáva životu a práci zmysel, je zdrojom hlbokého uspokojenia
a pozitívneho sebahodnotenia" GEO str.42; 6. júna 2007
LITERATURA:
M. Tuma: Tvorivý človek
J. Hlavsa: Psychologické základy teórie tvorby
M. Jurčová – J. Hlavsa: Psychologické základy zisťovania tvorivosti. Psychodiagnostické
a didaktické testy, n.p., Bratislava 1978
D. Kusá a kol.: Zjavná a skrytá tvorivosť ÚEP SAV, Bratislava 2006
M. Nollke: Naučte se myslet kreatívně. Grada, Praha 2006
M. Juročvá, M. Zelina: Creativization and Its Barriers. SAP, Bratislava 1995
Zelina,M.: Výchova tvorivej osobnosti. UK Bratislava 1995
Zelina,M.: Ako sa stať tvorivým. Fontána Šamorín 1997
Zelina,M., Zelinová,M.: Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. SPN, Bratislava 1990
|
|
|